همه‌ی بازاریابان محتوا لزوما خودشان محتوا نویس نیستند. اما، تقریبا تمام بازاریاب‌ها مجبور به نوشتن و تولید محتواهستند. اگر از جمله آدم‌هایی نیستید که نویسندگی را دوست دارند، در آن صورت نوشتن و تولیدمحتوا ممکن است برای‌تان رنج‌آور باشد. اما به شما توصیه میکنیم این مقاله آموزش تولید محتوا برای سایت را کامل و تا انتها بخوانید تا ۴۰ بهترین توصیه ها و روش های تولید محتوا مبتنی بر سئو را با مثال و تصویر بشناسید.

۴۰ بهترین توصیه ها و روش های تولید محتوا مبتنی بر سئو

تولید محتوا چیست

از آن‌‌جا که اکثر برنامه‌های بازاریابی محتوا به پژوهش، استراتژی، و تحلیل مربوط می‌شوند، برخی ممکن است مرحله‌ی تولید محتوا را بخش “‌سرگرم کننده”‌ این فرایند ‌بنامند.

به طور کلی، این مرحله در این فرایند، همان نقطه‌ای است که در نهایت، استراتژیست‌های مقید و به شدت منطقی‌تان، آن دسته از افراد خلاق، بی‌ثبات و هیجانی را از قید و بند رها می‌کنند. (گاهی اوقات، یک شخص واحد به طور هم‌زمان مسئول استراتژی و تولید است – در این شرایط، توصیه می‌کنیم هرگز به دنبال شنیدن مکالمات درون مغز این شخص نباشید.)

طبق تعریفی روشن‌تر، تولید محتوا عبارت است از فرایند زمینه‌سازی و ایجاد دارایی‌های بصری یا نوشتاری، از قبیل ویدئوها، کتاب‌های الکترونیکی، پست‌های وبلاگی، اوراق سفید، یا اینفوگرافیک‌ها (داده‌نماها).

این تعریف ممکن است در مفهومی وسیع کاربرد داشته باشد، ولی حقیقت این است که جزییات تولید محتوا به شکلی گسترده، بسته به نوع محتوا، تغییر می‌کنند.

اگر شما:

– محتوا نویسی هستید که به دنبال توصیه‌ها و ابزارهای جدید است

– وب سایت جدیدی را راه اندازی کردید و می خواهید برای آن محتوا درست کنی

– بازاریاب محتوایی هستید که از نوشتن متنفر است، اما می‌خواهد یاد بگیرد که کمتر از آن نفرت داشته باشد

– نویسنده‌ای هستید که از حوزه‌ی دیگری‌ (مثل داستان‌نویسی و روزنامه نگاری) به بازاریابی تولیدمحتوا وارد شده‌اید،

پس این نوشتار کاملا به دردتان می‌خورد و برای‌تان مفید خواهد بود چرا که ابتدا توصیه های مفید و موثر برای تولید محتوا را با هم می‌خوانیم و در پایان با ابزارهای ضروری و لازم جهت تولید محتوا آشنا می شویم.

مطلب مرتبط: آموزش تولیدمحتوا: ۸ مرحله برای تولیدمحتوا برای سایت

۴۰ توصیه‌ منحصر به فرد برای تولید محتوا که به دنبال آن‌ها بودید

۱. برای تولید محتوا با تحقیق کلید واژه خوب شروع کنید

ما در CoSchedule، به سایت نویسان آینده‌نگری نیاز داریم تا برایمان کلیدواژه فراهم کنند. ۹۰٪ اوقات، واضح است که آن‌ها هیچ ذهنیت روشنی از آنچه از آن‌ها می‌خواهیم ندارند. این موضوع نه‌تنها برای ما کاملا مایوس کننده است، بلکه فکر کردن به این که کارهای خودشان را، چه برای شرکت‌شان باشد چه برای مشتریان‌شان، چگونه انجام می‌دهند نیز شوکه کننده است.

به ساده‌ترین حالت ممکن، تحقیق کلیدواژه شامل مراحل زیر می‌شود:

۱. استفاده از ابزار تحقیق کلیدواژه (مانند Adwords Keyword Planner، Moz’s Keyword Explorer، یا گزینه‌ای دیگر) برای پی بردن به این که چه اصطلاحاتی را مردم در گوگل (و تا حدود کمتری بینگ، یاهو، و سایر موتورهای جستجو) جستجو (سرچ) می‌کنند.

۲. گنجاندن آن کلیدواژه‌ها در محتوای‌تان.

تولید محتوا - ورود کلیدواژه

۲. درک ایندکس (نمایه سازی)‌ معنایی نهان برای تولید محتوا لازم است

وقتی درباره‌ی تحقیق کلیدواژه‌ اصلی ادراک پیدا کردید، گام بعد پرداختن به ایندکس معنایی نهان است. این اصطلاحی است که فرایند مورد استفاده توسط موتورهای جستجو برای درک نحوه‌ی ارتباط واژه‌ها درصفحات وب را توصیف می‌کند.

در عمل، یعنی این که مهم است کلید‌واژه‌های ثانویه‌ای را که به کلید‌واژه‌ اصلی‌تان مربوط می‌شوند در کل محتوا بگنجانید. این می‌تواند به رتبه‌ی محتوای شما برای یک دسته‌ی گسترده‌تر از کلیدواژه‌ های طولانی کمک کند، و در نتیجه ترافیک بیشتری را به سوی سایت شما بازگرداند.

۳. برای تولید محتوا زمانی را برای نوشتن طرح های مشروح و مفصل صرف کنید

به غیر از نوشتن طرح‌های قوی چیزهای زیاد دیگری وجود ندارد که به شما برای صرفه‌جویی در وقت کمک کنند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند قبل از آن که عملا محتوای خود را بنویسید و تولید کنید، بفهمید قرار است چه چیزی را بیان کنید.

آنچه در ادامه می‌آید چیزهایی هستند که باید در یک طرح اصلی لحاظ کنید (با فرض این که یک پست یا مقاله‌ی سایت می‌نویسید):

– کلیدواژه‌ اصلی‌تان.

– توصیف مختصری از موضوع و مشکلاتی که تولید محتوا شما قرار است آن‌ها را حل کند. به عنوان مثال، در سایت بازده، در این مرحله از خودمان می‌پرسیم، ‌”‌این مقاله چه چیز برای من در بر دارد؟‌”‌ خودتان را جای خواننده قرار دهید و بپرسید، “‌چرا باید این مقاله با بخوانم؟‌”‌

– توصیف مختصری از مخاطب هدف پست‌تان.

– ایده‌هایی برای ارتقاء محتوای بالقوه.

– یک تجزیه‌ی مرحله به مرحله از ساختار محتوای‌تان.

در ادامه، نمونه‌ای از الگوهای مربوط به این طرح‌ها را در سایت بازده نشان می‌دهیم:

‌این مقاله چه چیز برای من در بر دارد؟

[قرار دادن شرح مقاله + بیان مشکلی که این مقاله برطرف‌اش خواهد کرد]

کلیدواژه (ها):

[قرار دادن کلیدواژه هایی که مقاله‌تان آن‌ها را پوشش خواهد داد]

طرح اجمالی:

مقدمه

– موضوع فرعی ۱
– موضوع فرعی ۲
– موضوع فرعی ۳

عنوان فرعی ۱ (موضوع فرعی ۱)

– جزییات ۱
– جزییات ۲
– جزییات ۳

عنوان فرعی ۲ (موضوع فرعی ۲)

– جزییات ۱
– جزییات ۲
– جزییات ۳

عنوان فرعی ۳ (موضوع فرعی ۳)

– جزییات ۱
– جزییات ۲
– جزییات ۳

نتیجه گیری

مطلب مرتبط: شکایت به یوتیوب: چطور در یوتیوب شکایت نقض کپی رایت را گزارش کنیم

۴. به ذهن رقیب‌تان نفوذ کنید و تولید محتوا کنید

درک تحقیقات رقابتی برای هر محتوا نویسی مهم است. قبل از آن که بتوانید بهترین چیز ممکن را درباره‌ی یک موضوع مشخص بنویسید، لازم است بدانید چه چیزهایی از قبل در این مورد موجود بوده است. این همان موقعی است که  BuzzSumo به کار می‌آید.

اما، نگذارید تحقیقات رقابتی‌تان به همان جا ختم شود. تا حد ممکن به محتوای تولیدی رقیب دسترسی پیدا کنید. بعد، از موارد زیر یادداشت بردارید:

– آن رقیب از چه نوع اصطلاحات و زبان فنی استفاده می‌کند؟

– لحن و زبان آن را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا جدی است؟ سرگرم کننده؟ موثق و معتبر؟

– در درجه‌ی اول چه نوع محتویاتی تولید می‌کند؟ پست‌های سایت؟ خبرنامه‌های ایمیلی؟ سعی کنید پی ببرید کجا هستند و در آنجا چه کاری انجام می‌دهند. بعد، بهتر از آن‌ها عمل کنید.

۵. یا با استفاده‌ از امکان تبدیل صدا به متن در گوگل داکس روایتی از طرح‌های خود ارائه دهید

اگر می‌خواهید افکارتان را از سر خارج و مستقیما به صفحه‌ی نمایشگر انتقال دهید، سعی کنید به جای آن طرح‌تان را روایت کنید. گوگل داکس با استفاده از ویژگی تبدیل صدا به متن این کار را آسان کرده است. نحوه‌ی عملکرد آن در قسمت زیر نشان داده شده است.

گوگل داکس را باز و روی Tools کلیک کنید:

تولید محتوا - Google Docs

بعد روی Voice Typing کلیک کنید. شاهد ظاهر شدن آیکون زیر خواهید بود:

تولید محتوا - Voice typing

روی شکلک مربوطه کلید کنید، و آن وقت قادر خواهید بود از طریق میکروفون کامپیوتر صحبت کنید تا صدای‌تان به صورت نوشتار درآید. اگر ترجیح می‌دهید قبل از نوشتن بگذارید افکارتان آزادانه سیر کنند، این می‌تواند یک راه بدون استفاده از دست (هندزفری) عالی برای آرامش بخشیدن به عضلات خلاق‌ بدنتان (مغزتان) باشد.

۶. ضرب‌العجل‌هایی تعیین کنید

طبق قانون پارکینسون،  «هر کار به اندازه زمانی که برای آن تخصیص داده شده طول می‌کشد.» بنابراین، ضرب‌العجل‌هایی تعیین کنید که زمان لازم برای تمام شدن کار را به شما می‌دهد، اما نه بیشتر از آن.

از کجا می‌فهمید انجام یک کار چقدر طول می‌کشد تا بتوانید یک ضرب‌العجل واقع‌بینانه تعیین کنید؟ با وقت گرفتن شروع کنید و یادداشت کنید چقدر طول می‌کشد یک محتوا با اندازه‌ی متوسط تولید کنید. بعد، ضرب‌العجل‌تان را کمی‌ کوتاهتر از آن معین کنید، تا خودتان را برای انجام کار با بهره‌وری بیشتر به چالش بکشید. متوجه خواهید شد که کار بیشتری را در زمانی سریع‌تر انجام خواهید داد. کارتان احتمالا کیفیت بالاتری هم خواهد داشت.

۷. اول بنویسید، بعد ویرایش کنید

طرح اولیه‌ی هر چیزی چندان جالب نیست. این شامل هرچیزی که نویسندگان محبوب‌تان تا به حال نوشته‌اند نیز می‌شود. آیا نگران گل کردن و همه‌گیر شدن مطلب‌تان هستید؟ پس، برگردید و قبل از انتشار کارتان را اشکال زدایی کنید. اگر خودتان کارتان را ویرایش می‌کنید، گرامرلی و همینگوی ابزارهای ضروری و مفیدی هستند که در این مرحله به شما کمک خواهند کرد.

۸. به تیتر‌های خود کمی احساس بدهید

داده‌های موجود حکایت از آن دارند که تیترهای هیجانی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. پس، اگر می‌خواهید سخت کوشی‌تان همه گیر شود، سعی کنید به درستی دست روی احساسات مخاطبان‌تان بگذارید.

این به معنی آن نیست که مجبور هستید به شعور خواننده‌ها توهین کنید. همچنین به معنی آن نیست که لازم است با استفاده از تاکتیک‌های کلیک‌خور پیش‌ پا افتاده با احساسات آن‌ها بازی کنید. اما، قطعا یعنی این که بهترین تیترهای‌تان احتمالا آن‌هایی خواهند بود که در خوانندگان احساس نیاز به کلیک کردن روی مطلب را القا می‌کنند.

آیا برای به کار بردن زبان عاطفی‌تر در تیترهای‌تان به کمک نیاز دارید؟ خب از این برگه‌ی اصطلاحات هیجانی استفاده کنید:

۶۰ واژهی قدرتمند 
برای نوشتن تیترهای هیجانی

  رایگان قابل اعتماد قابل توجه خلاق
  فروش دلخواه علاقه‌مندی قابل ملاحظه
  جدید پایین‌ترین حد افزایشی فوق‌العاده
  حرفه‌ای جالب پر بازدید دست به دست شده
  ضمانت شده چالش منحصر به فرد راز و رمز
  ویژه مادام‌العمر خرید ارزان کمیاب
  آزموده شده بالاترین شتاب کنید محبوب
  محبوب قابل مقایسه قدرتمند معمول
  بزرگ نهایی جذاب با کیفیت
  نامحدود اساسی بنیادی آزاد
  برجسته مورد تایید رقابتی مملو
  تخفیف عجیب رنگارنگ نادر
  برتر حقیقت غیر معمول اصیل
  عظیم چگونه عشق عالی
  ناگهانی نو ظهور ساده مهارت

 

و قطعا، تحلیلگر تیتر CoSchedule هنگام محاسبه‌ی امتیاز‌تان میزان جذبه‌ی عاطفی را لحاظ خواهد کرد.

 

تولید محتوا - تحلیلگر تیتر ما

۹. برای هر قطعه محتوا دست کم ۲۵ تیتر بنویسید

تیتر نویسی کار راحتی نیست و درست از آب درآوردن آن‌ها تا حدودی یک نوع بازی با اعداد است. توصیه‌ی ما این است که دست کم ۲۵ تیتر بنویسید. اما، گاهی قبل از انتخاب نهایی و بارگذاری موردی که از همه بهتر است خیلی سریع از ده دوازده مورد از آن‌ها یا بیشتر در ذهن‌تان استفاده خواهید کرد.

از تحلیلگر تیتر ما استفاده کنید و خیلی سریع تا آنجا که می‌توانید ایده‌های مطرح و پیشنهادی برای انتخاب تیتر را بررسی کنید.

بعد، کارتان را مرور کنید. انتخاب‌هایتان را به مواردی که نمره‌ی ۷۰ یا بالاتر می‌گیرند محدود کنید. این‌ها انتخاب‌های طلایی‌تان هستند.

۱۰. مقدمه‌هایی بنویسید که خوانندگان‌تان را جذب کنند

وقتی یک بازدید کننده به صفحه‌ی شما وارد می‌شود، زمان زیادی برای جلب توجه و برانگیختن علاقه‌ی او ندارید. اگر می‌خواهید به جای بازگشتن به صفحه‌ی اصلی گوگل در صفحه‌ی شما بمانند، لازم است که مقدمه‌تان را محکم و تقویت کنید.

شش راه سریع برای انجام این کار عبارتند از:

۱. با یک حقیقت جالب شروع کنید. نوشتن چیزی که حاوی حقیقتی درست باشد که باورش سخت است یکی از راه‌های انجام این کار است.

۲. اول، با انتهای داستان خود شروع کنید. بعد، با ادامه دادن درباره‌ی نحوه‌ی رسیدن به نتیجه‌گیری‌تان در مخاطب تعلیق ایجاد کنید.

۳. با یک حکایت جالب شروع کنید. چیزی به خوانندگان‌تان ارائه دهید که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، مثل احتمالا وقتی که در امری موفق نبوده‌اید (بعد به درسی که از آن آموخته‌اید بپردازید).

۴. سوالی بپرسید. سوالی که خواننده را وادار کند جذب مطلب شود و به دنبال یافتن پاسخ باشد.

۵. با یک مطلب یا داستان جالب خواننده را مجذوب نوشته‌ی خود کنید.

۶. در ابراز عقاید مخالفی که دارید جدی باشید. نه این که بیش از حد پرخاشگری کنید، اما از این که رفتار رایج اما اشتباه و زیان‌آوری را که مخاطبان‌تان اغلب درگیر آن هستند بیان کنید و به رخ‌شان بکشید واهمه نداشته باشید. این هم یک مثال: «مطالعات نشان می‌دهند ۷۷٪* از شما مقدمه‌های خوبی نمی‌نویسید.»

* این آمار کاملا ساختگی و تنها به عنوان یک نمونه است. هدف آن است که اصل مطلب را درک کنید.

۱۱. لحن و بیان را درک کنید

نوشتار شما باید شبیه چیزی باشد که سازمان‌تان ارائه می‌کند. پس، اگر در حال بازاریابی یک شرکت حقوقی هستید، احتمالا نباید نوشته‌تان طوری به نظر برسد که انگار برای یک شرکت رسانه‌ای خبری اینترنتی مطلب می‌نویسید.

همیشه نوشتن به بیانی به غیر از بیان خودتان کار راحتی نیست. اما، می‌تواند به شما کمک کند لحن و بیان واقعی برند خود را توصیف کنید، پس شما چند پارامتر واقعی دارید که می‌توانید روی آن‌ها کار کنید.

و اما نحوه‌ای که می‌توانید هر یک را تعریف کنید:

– بیان (Voice): این چیزی است که در کل شبیه آن به نظر می‌آید.

– لحن (Tone): این آهنگ و انعطافی است که به بیان خود می‌دهید.

تولید محتوا - mailChimp

۱۲. جامع و کامل باشید

صحبت‌های زیادی در مورد طول مطالب سایت وجود دارد.

ابتدا، مطالعاتی وجود داشت که می‌گفت «مطالب سایتی ۱.۵۰۰ کلمه‌ای بهترین رتبه را کسب می‌کنند.»

بعد، به این صورت تغییر کرد: «صبر کنید، اکنون پست‌های ۳.۰۰۰ کلمه‌ی حتی بهتر هم هستند.»

این دیدگاه باعث شد بعضی از بازاریاب‌ها به این باور برسند که صرفا دادن متن‌های بیشتر به موتورهای جستجو نتیجه‌اش بهتر خواهد بود. اما، این یک رویکرد وارونه است.

برگ برنده‌ی واقعی در اینجا آن است که محتوای جامع و کامل (یعنی محتوایی که به طور کامل به پرسش یک جستجوگر پاسخ می‌دهد) بهترین عملکرد را دارد. اتفاقا، عموما معنای این عبارت پست‌های حدود ۱.۵۰۰ تا ۳.۰۰۰ کلمه‌ای، یا کمی بیشتر است.

تمام اطلاعاتی را که خواننده‌تان نیاز دارد درباره‌ی موضوع‌تان بداند لحاظ کنید، و آن گاه احتمال موفقیت‌تان بسیار بیشتر خواهد بود.

۱۳. از وجه مجهول استفاده نکنید

زمان‌هایی هست که بهتر است از وجه مجهول استفاده کنید. معمولا، این کار فقط باعث می‌شود نوشته‌تان خسته کننده و غیر جذاب به نظر برسد. در صورت امکان بیشتر از وجه معلوم استفاده کنید.

۱۴. تگ‌های عنوان و توضیحات متای بهتری بنویسید

اگر از یک موتور جستجو استفاده کرده‌ باشید، تگ‌های عنوان (title tags) یا توضیحات متا (meta descriptions) را دیده‌اید (حتی اگر ندانید آن‌ها چه هستند).

تگ‌های عنوان لینک‌های آبی هستند که در صفحه‌های نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. توضیحات متا قطعه‌ نوشته‌هایی هستند که زیر آن لینک‌ها ظاهر می‌شوند.

تولید محتوا

در حالی که گوگل هر از گاهی نحوه‌ی ظاهر شدن نتایج جستجو را آزمایش می‌کند، در حال حاضر تقریبا برای تگ‌های عنوان ۷۰ کاراکتر، و برای توضیحات متا ۱۵۶ کاراکتر اختصاص داده شده است. از تمام دارایی که در اختیار دارید استفاده کنید.

اصول پایه‌ای خوب نوشتن این دو مورد:

– کلید واژه‌ی اصلی را در تگ عنوان بگنجانید. این یکی از مهم‌ترین عناصر سئو داخلی است که باید به آن توجه داشته باشید.

– توضیحات متای‌تان را اغواگر و متقاعد کننده کنید. چرا باید مردم مطلب شما را بخوانند؟ آیا شامل موارد جذابی هست که خواننده را متقاعد به کلیک کردن بکند؟ سعی کنید از گزیده‌های کوتاه تبلیغاتی استفاده کنید تا جستجو کننده را ترغیب کنید مطلب‌تان را بخواند.

– چارچوب تعداد کاراکترهای توصیه شده را رعایت کنید. در غیر این صورت، مطلب‌تان نصف نیمه می‌ماند، و مردم ادامه‌ی آن را نخواهند دید.

۱۵. پست‌های مختص سایت بنویسید و تغییر هدف محتوا را در ذهن داشته باشید

یک راه آسان برای صرفه جویی در وقت هنگام تولید محتوا آن است که با هدفی دیگر از پست‌های سایت‌تان نسخه‌ای در جایی دیگر داشته باشید. بعضی از ایده‌های مربوطه به قرار زیر هستند:

– از مقدمه‌ی پست سایت‌تان در یک ایمیل استفاده کنید تا آن را به فهرست پستی‌تان بیفزایید.

–  برای پیام‌های رسانه‌ی اجتماعی سعی کنید استاتوس و نقل قول‌هایی را وام بگیرید.

– اگر ویدیوی یوتیوبی دارید که به پست‌تان مربوط می‌شود، نسخه‌ای از سایت‌تان را برای توضیح یوتیوب‌تان تنظیم کنید و تطبیق دهید.

۱۶. مخاطب را در اولویت قرار دهید (بیشتر از آن که بگویید «من» بگویید «شما»)

آدم‌ها ذاتا خودخواه هستند – هرکس به طریقی. خواننده‌ی شما فقط به ارزشی که محتوای‌تان برای او به همراه خواهد داشت اهمیت می‌دهد.

هنگام تولید محتوا، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید بیشتر بر خواننده تمرکز کنید تا خودتان. یک راه آسان آن است که اغلب اوقات بر گفتن «شما» و «… تان» به جای «من» و «…ام» تمرکز کنید.

مثال زیر منظور ما را بهتر می‌رساند:

مثال خودخواهانه:

تایرهای ۲۷ اینچی جدید ما از لاستیک با دوامی ساخته شده است که آن‌ها را به بهترین نمونه‌های موجود در بازار تبدیل می‌کند.

مثال خواننده محور:

وقتی دوچرخه‌تان به تایرهای ۲۷ اینچی جدید و با دوام ما تجهیز شود، سواری پر آرامشی را تجربه خواهید کرد.

مثال اول بر شرکت تولید تایر دوچرخه فرضی تمرکز دارد. مثال دوم بر فایده‌های آن برای خواننده تمرکز می‌کند.

۱۷. درباره‌ی این بنویسید که در چه چیزی تخصص دارید

اگر موضوعی را تمام و کمال نمی‌دانید، تا زمانی که موفق به درک کامل آن می‌شوید از تظاهر به دانستن اجتناب کنید. در عوض، تحقیقات‌تان را انجام دهید و خودتان را به یک شخص متخصص و خبره تبدیل کنید. مردم به راحتی چیزهای قلابی را تشخیص می‌دهند، و ارزش ندارد شهرت‌تان را فدای راحت‌تر کردن کوتاه مدت زندگی‌تان بکنید.

۱۸. پارگراف‌های کوتاه استفاده کنید

بیش از سه پاراگراف استفاده نکنید.

۱۹. جملات‌تان را نیز کوتاه انتخاب کنید.

در صورت امکان هر جمله ۲۰ کلمه یا کمتر باشد.

۲۰. از تکرار بپرهیزید

اگر چیزی را یک بار بیان کرده‌اید، نیازی به دوباره‌ گفتن آن نیست.

۲۱. از لینک ها به نفع خود استفاده کنید

آیا موضوعاتی دارید که اغلب اوقات در بسیاری از پست‌ها به آن‌ها می‌پردازید؟ به جای تکرار همان نکات بارها و بارها، کل پست‌های سایت را درباره‌ی موضوعاتی بنویسید که اغلب به آن‌ها رجوع می‌کنید. سپس، در آینده، به جای تکرار مکررات، به آن پست‌ها لینک بدهید.

این کار در عین آن که هزاران محتوای مرتبط با کیفیت ایجاد می کند به صرفه جویی در وقت شما نیز کمک می‌کند. و وقتی آن محتوا تماما به هم مرتبط باشد، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک کند که سایت شما پر از محتویات منحصر به فرد، با کیفیت، و مرتبط است. این به خاطر آن است که موتورهای جستجو از لینک‌های بین صفحه‌ها برای درک رابطه‌ی بین صفحه‌های مختلف در سرتاسر سایت استفاده می‌کنند.

برای مثال، در سایت بازده، مکررا در محتوای‌مان از واژه کارآفرینی استفاده می‌کنیم. استفاده از این واژه برای سایت بازده طبیعی است، زیرا این سایت مربوط به کسب و کار است. از این رو، به جای آن‌که هر بار همراه با ذکر این واژه به توصیف دقیق آن بپردازیم، به مقاله‌های مرتبط به آن در سایت بازده لینک می‌دهیم.

۲۲. از زبان فنی اجتناب کنید و طوری بنویسید که قابل فهم باشد

هیچ کس دوست ندارد طوری با او صحبت شود که احساس احمق بودن کند. این راز تولید محتوا است.

با وجود این، اگر از زبان فنی و تخصصی که مخاطب‌تان متوجه نمی‌شود بیش از حد استفاده کنید، دقیقا همین احساس به آن‌ها دست خواهد داد.

به جای آن، از زبانی استفاده کنید که می‌دانید مخاطب‌تان متوجه می‌شود. به عنوان مثال، اگر گیر افتاده‌اید و نمی‌توانید برای یک کلیشه‌ی مستعمل یا یک متن فنی و تخصصی معادل و عبارتی رایج پیدا کنید، می‌توانید از سایت واژه‌یاب استفاده کنید. کافی است عبارت ناجور و عجیب وغریب را تایپ کنید، و این سایت بلافاصله انتخاب‌ها و مترادف‌های بهتری به شما ارائه خواهد کرد.

۲۳. از استفاده بیش از حد کلیدواژه ها پرهیز کنید

عجیب است که هنوز هم در سال ۲۰۱۸ مجبور هستیم درباره‌ی این مورد صحبت کنیم، اما بگذارید مطمئن شویم که این معضل را از سر راه برداشته‌ایم.

باید شدیدا از چپاندن بیش از حد کلید واژه ها در محتوا خودداری کنید.

این کار به رتبه محتوای شما کمکی نخواهد کرد. در واقع، حتی احتمال دارد مطلب‌تان را از ایندکس‌های گوگل خارج کند.

۲۴. برای تولید محتوا اول به کاربران فکر کنید، بعد به موتورهای جستجو

این توصیه به مورد قبلی که ذکر کردیم مربوط می‌شود. ابتدا برای مردم محتوا تولید کنید، و در درجه‌ی دوم برای موتورهای جستجو. یعنی مطمئن شوید کلید واژه‌ها در محتوا گنجانده شده باشند، اما به نحوی این کار را انجام ندهید که غیر طبیعی به نظر برسد.

همچنین معنی این حرف آن است که از پرداختن به کلید واژه‌هایی که به مخاطبان‌تان مربوط نمی‌شوند پرهیز کنید. صرفا به خاطر این که یک اصطلاح درصد و نرخ جستجوی بالایی دارد، به معنی آن نیست که برای مخاطبتان هم مناسب است.

از عقل سلیم استفاده کنید و مردم را نسبت به روبوت‌های جستجو در اولویت قرار بدهید.

۲۵. از واژه‌های انگیزشی و ترغیب کننده استفاده کنید

احتمالا هدف شما از تولید محتوا آن است که می‌خواهید خواننده‌ها را به انجام یک نوع اقدام ترغیب کنید.

این امر مستلزم آن است که از زبانی انگیزشی استفاده کنید که الهام بخش آن‌ها باشد.

یک راه آسان برای انجام این کار آن است که اصطلاحات انگیزشی و ترغیب کننده را در متن خود بگنجانید. از نمونه‌های زیر می‌توانید کمک بگیرید:

نمونه‌هایی از اصطلاحات انگیزشی و ترغیب کننده

  برای نخستین بار در جهان باعث می‌شود شما … جای سوالی باقی نمی‌ماند
  تخفیف بگیرید …ترین چیزی که تاکنون دیده‌ام این چیست که … باعث خواهد شد شما …
  خواهید دید که … باید بدانید که … مشاهده می‌کنید که … آن‌چه رخ خواهد داد …

۲۶. به منابع‌تان ارزش و اعتبار بدهید

نادیده گرفتن آن کاری ساده است، اما مهم است که به منابع‌تان اعتبار و اهمیت بدهید. اگر نقل قول یا اطلاعاتی را از جایی وام می‌گیرید، به آن‌ها بک لینک بدهید. سوای این که کار درستی است، می‌تواند فایده‌هایی نیز برای شما در بر داشته باشد. من جمله:

– بیشتر دیده شدن محتوای شما. به فکر ارتباط برقرار کردن با منابع باشید و بگذارید آن‌ها مطلع شوند چه وقت پست شما منتشر می‌شود. آن‌ها احتمالا آن را از طریق کانال‌های خود به اشتراک خواهند گذاشت که این امر باعث بیشتر دیده شدن سایت شما و افزایش ترافیک‌تان می‌شود.

– نشان می‌دهد که ادعاهایتان مستند هستند. این کار نشان می‌دهد که شما از روی باد هوا حرف نزده‌اید و برای گفته‌های خود پشتوانه‌هایی محکم دارید.

– محتوای شما را کاربردی‌تر و مفیدتر می‌کند. لینک دادن به منابع بیشتر باعث می‌شود محتوای‌تان برای خواننده‌ها مفیدتر واقع شود.

بنابراین برای تولید محتوا خوب، منابع‌تان را ذکر کنید.

۲۷. برای تولید محتوا موفقیت‌تان را در رسانه‌های اجتماعی بسنجید

شما محتوا تولید نمی‌کنید که فقط چیزی درست کرده باشید. بلکه می‌خواهید آن را به سمع و نظر خواننده برسانید و نتایج واقعی بگیرید. یعنی لازم است تاثیر هر بندی از نوشته‌تان را بسنجید. چند روش برای انجام این کار عبارتند از:

– نحوه‌ی استفاده از گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید. تقریبا هر سایت و وبلاگی به یک حساب گوگل آنالیتیکس وصل است. اما، واقعا مهارت‌تان در استفاده از آن و به کار بردن داده‌ها برای اندازه‌گیری عملکرد و ایجاد محتوای بهتر چقدر است؟

– میزان موفقیت ارتقاء‌تان در رسانه‌های اجتماعی‌ را اندازه‌گیری کنید. به عملکرد محتوای‌تان در رسانه‌های اجتماعی چقدر اهمیت می‌دهید؟ توجه کنید چه چیزهایی پسندیده و به اشتراک گذاشته می‌شوند و کامنت می‌گیرند و چه مطالبی این گونه نیستند. بعد، خودتان را با آن تطبیق دهید.

– اگر محتوای‌تان عملکرد خوبی ندارد، مهارت‌های کپی‌رایت رسانه‌های اجتماعی‌تان را بازنگری کنید. آیا مطمئن هستید محتوای‌تان فوق‌العاده است، اما با این حال در رسانه‌های اجتماعی بازتاب و عملکرد خوبی ندارد؟ اگر وقت کافی برای تولید محتوای فکر شده موقع به اشتراک گذاشتن پست‌ها صرف نمی‌کنید، الان وقت آن است که این کار را شروع کنید.

۲۸. برای تسهیل خوانش محتوای‌تان از  Yoast استفاده کنید

تولید محتوا - خوانایی متن

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، لازم است که از  Yoast  هم استفاده کنید. چون علاوه بر بالابردن عملکرد سئوی مفید سایت‌تان، همچنین میزان خوانایی محتوای‌تان را نیز می‌آزماید.

اگر محتوای‌تان در  Fleisch Reading Ease test نمره‌ی ضعیفی کسب کرده است، از گرامرلی و همینگوی برای تشخیص و تصحیح مشکلات استفاده کنید. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که نمره‌ی محتوای‌تان بیشتر از ۶۰٪ بشود که نمره‌ی خوانش خوبی به حساب می‌آید.

۲۹. اگر محتوایی تولید می‌کنید که «نحوه انجام» را توضیح می‌دهد، پس آن‌ را عملی و قابل اجرا کنید

مردم وقتی مشکلی دارند، به دنبال پیدا کردن راه حل گوگل را جستجو می‌کنند. همین قضیه در مورد کسانی که می‌خواهند نحوه‌ی انجام کاری را بدانند نیز صدق می‌کند.

کار شما این است : اطلاعتی را فراهم آورید که آن‌ها هنگام جستجو به دنبال آن هستند و نیاز دارند.

متاسفانه، از این دست محتویات درباره‌ی نحوه‌ی انجام کارها زیاد وجود دارد اما آن‌ها عملا نحوه‌ی انجام هیچ کاری را یاد نمی‌دهند. این به خاطر آن است که گفتن نحوه‌ی انجام کار به مردم بدون فراهم آوردن راه‌کارهای عملی سازی آن، کار راحتی است.

پس، «عملی کردن محتوا» واقعا چه معنی دارد؟ به ساده‌ترین بیان، محتوای عملی به خواننده‌ها نشان می‌دهد چگونه کاری را انجام بدهند. و اینک چند توصیه‌ی مفید در این رابطه:

– تمام مراحل مربوط به تکمیل و انجام هر کاری را در رابطه‌ با موضوع‌تان فهرست کنید

– تولید محتوا هرچه مفصل‌تر باشد بهتر است.

– از اسکرین‌شات‌های زیادی استفاده کنید.

– اضافه کردن یک ویدیوی کوتاه هم خوب است.

۳۰. با به‌ روز رسانی محتوا بر ارزش آن بیفزایید

به روز رسانی‌های محتوا در واقع منابع قابل دانلود بیشتری هستند که بر ارزش پست شما می‌افزایند. هنگام نوشتن، درباره‌ی انواع به روز رسانی محتوا که خواننده‌تان دوست خواهد داشت فکر کنید. این‌ به روز رسانی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

– قالب‌های آماده‌ی ورد و اکسل رایگان

– اینفوگرافیک‌های بیشتر

– ای‌بوک، کاغذهای سفید، یا گزارش‌های تحقیقاتی

– یا هرچیز دیگری که می‌توانید فکرش را بکنید

۳۱. با یک فرایند طوفان فکری کارآمد بر مشکل بن بست فکری نویسنده غلبه کنید

معدود چیزهایی وجود دارند که از بن بست فکری نویسنده و این که نداند درباره‌ی چه چیزی بنویسد بدتر هستند. خوشبختانه، با به وجود آمدن فرایند طوفان فکری کارآمد، شما می‌توانید این مشکل را به بهترین نحو برطرف کنید.

در اینجا یک فرایند سه مرحله‌ای که در سایت بازده استفاده می‌کنیم به شما ارائه می‌شود:

– ده دقیقه وقت بگذارید و هر تعداد ایده‌ای را که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید.

– برای امتیاز دهی به هر ایده درباره‌ی یک مقیاس سه گانه ده دقیقه وقت صرف کنید. هر سه باهم بی‌نظیر است، دو مورد متوسط است، و یک مورد جالب نیست. احتمالا شما ترکیبی از هر سه را خواهید داشت.

– برای جدا کردن سه مورد مختص به خود و انتخاب آن‌هایی که دوست دارید ده دقیقه وقت صرف کنید.

۳۲. ایده‌های نوشتن را در اورنوت ذخیره کنید

وقتی ایده‌های فراوانی داشته باشید، به جایی برای نگهداری آن‌ها نیاز دارید. توصیه می‌کنیم که تمام آن‌ها را مستقیما در تقویم سردبیری محتوای‌تان قرار دهید.

برای یادداشت برداری سریع در حین فکر کردن، توصیه می کنیم از اورنوت استفاده کنید. این ابزار کاملی برای ذخیره‌ی یادداشت‌ها و ایده‌های محتوایی است که می‌توانید بنویسید. بهتر از همه آن که، مستقیما با CoSchedule پیوند می خورد، در نتیجه می‌توانید به راحتی به یادداشت‌های‌تان به صورت مستقیم در تقویم‌تان دسترسی داشته باشید. حتی می توانید کل پست‌های سایت را در اورنوت بنویسید، و آن‌ها را به پست‌های وردپرس نیز تبدیل کنید.

۳۳. برای تولید محتوا از یک زاویه‌ی مشخص بنویسید

اگر به نظر می‌رسد که محتوای‌تان تمام فضا را اشغال کرده است، ممکن است نیاز باشد زاویه‌تان را تغییر بدهید. به عبارت ساده، زاویه چشم‌انداز و منظری است که از آن مشغول نوشتن هستید، و هدف خاصی که سعی دارید به آن برسید. این چیزی است که روزنامه نگاران خوب بلندند.

برای یک بازاریاب محتوا، این می‌تواند به معنی تمرکز بر یک فایده یا امر مشخص باشد. یا، اگر چیزی می‌نویسید که بیشتر مبنتی بر عقیده و نظر است، می‌تواند به معنی تمرکز بر فقط یک نکته‌ی بخصوص باشد که می‌خواهید با دیگران در میان بگذارید. ایده‌ی مطلوب آن است که درباره‌ی یک موضوع بسیار محدود مطلب بسیار عمیقی نوشته شود.

برای انتقال بهتر این مفهوم می‌توانیم از دنیای روزنامه‌نگاری چند ترفند را به عاریه بگیریم. یک زاویه‌ی خوب سه چیز دارد:

– منظر منحصر به فرد. درباره‌ی موضوع‌تان چه چیزی می‌توانید بگویید به نحوی که کسی دیگر نتوانسته باشد بگوید؟

– تمرکز. بدانید چه چیز بنویسید، و چه چیزی ننویسید. اگر مستقیما به نکته‌ی اصلی‌تان مربوط نمی‌شود، آن را حذف کنید.

– ربط پذیری. آیا ترکیب موضوع و زاویه‌ی شما به آنچه مخاطب دوست دارد بخواند چیزی می‌افزاید.

۳۴. برای هر شبکه رسانه‌ی اجتماعی طول پست و رهنمودهای توصیه شده‌ را بشناسید

بازاریابان محتوای بسیاری از جان و دل برای پست‌های سایت‌شان مایه می‌گذارند، ولی بعدا برای بهبود سطح آن‌ها از سر و ته‌شان می‌زنند.

شما یکی از این آدم‌ها نباشید. برای درک بهتر طول بهینه‌ی پست‌های رسانه‌های اجتماعی، و انواع پیام‌دهی‌هایی که در هر شبکه از همه بهتر عمل می‌کنند، از برگه‌های تقلب زیر پیروی کنید.

تولید محتوا

 

تولید محتوا

۳۵. برای تولید محتوا از اغراق بپرهیزید

محتوای معتبر بر حقایق و تخصص تکیه دارد، نه ادعاها یا لاف‌زنی‌های مغرورانه. اگر احساس می‌کنید چیزی که می‌گویید بهتر از آن چیزی به نظر می‌رسد که واقعا هست، آن را حذف کنید. نگاهی به دو مثال بیندازیم:

اغراق آمیز: &laqu