استفاده از Twitter Analytics برای بازاریابان دیجیتال

توییت کردن بی‌هدف و برنامه هیچ فایده‌ای ندارد. چه قصد داشته باشید که صفحه خود را در توییتر راه بیندازید و چه به فکر شروع یک کمپین باشید، Twitter Analytics می‌تواند به شما کمک کند که ایده‌هایتان را بهتر عملی کنید. در فضایی که روزی حداقل 500 میلیون توییت جدید وجود دارد، داشتن اطلاعات کافی و استفاده صحیح از آنها، باعث خواهد شد افراد بیشتری شما را ببینند.

ورود به پنل Twitter Analytics بسیار آسان است. کافی است روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و گزینهAnalytics را انتخاب کنید.

داخل توییتر آنالیتیکس چه خبر است؟

داخل پنل توییتر آنالیتیکس، آمارها و گزارش‌های فراوانی به چشم می‌خورند. در اینجا به تعدادی از آنها که برای بازاریاب‌های دیجیتال بیشترین اهمیت‌ را دارند اشاره خواهیم کرد.

1. Top Tweet

Top Tweet یعنی توییتی که بیشترین تعداد Impression (میزان بازدید) را در یک ماه به خود اختصاص داده است. بررسی توئیتی که بیشترین بازدید را داشته به شما کمک می‌کند مسیر خود را در توئیتر بهتر پیدا کنید.

2. New Followers

شما به عنوان یک کاربر گاهی مطلبی را می‌پسندید و گاهی هم بعد از مشاهده آن مطلب، به کانال یا صفحه مورد نظر می‌روید تا محتوای مشابه بیشتری ببینید. بالا رفتن تعداد دنبال‌کنندگان یعنی اینکه دارید خوب عمل می‌کنید و کاهش سرعت رشد تعداد این افراد، احتمالا نشانه‌ای است از اینکه قسمتی از مسیر را دارید اشتباه پیش می‌روید.

3. Top Follower

عبارت Top Follower در اینجا یعنی کسی که از بقیه دنبال‌کنندگان شما فالوورهای بیشتری دارد. از آنجا که فیو کردن‌ها، ریپلای‌ها و منشن‌ها به کاربران دیگر هم نمایش داده می‌شود، دنبال‌کننده‌های پر طرفدار افراد بیشتری را به سمت صفحه شما خواهند کشید.

4. Top Mention

بین توییت‌هایی که کاربران در آنها شما را منشن کرده‌اند، آن توییتی که بیشترین تعداد دیده‌شدن را به خود اختصاص داده به عنوان Top Mention شناخته می‌شود. گذاشتن تمرکز بیشتر روی Top Mention ها و فعالیت زیر آنها، طبعا باعث دیده‌‍ شدن شما توسط کاربران بیشتری خواهد شد.

5. Engagements

Engagement ها عبارت هستند از هر کیلکی که روی توییت‌های شما خورده است. باز کردن عکس‌ها، ورود به لینک‌ها، ریپلای‌ها، باز کردن پروفایل یا هر کار مشابهی "Engagement" محسوب می‌شود. این کلیک‌ها یعنی اینکه توانسته‌‎اید توجه کسی را جلب کرده و آن شخص تلاش کرده که با شما بیشتر آشنا شود. تعداد Engagement ها می‌تواند به شما نشان دهد که Call to Action های شما چطور عمل می‌کنند.

6. Engagement Rate

معیار Engagement Rate یا نرخ مشارکت عبارت است از تعداد کلیک‌ها تقسیم بر تعداد دیده شدن‌های یک توییت. در هنگام مقایسه وضعیت دو یا چند توییت، تنها شمردن تعداد کلیک‌ها ممکن است گمراه کننده باشد چون تعداد دفعاتی که آن توییت دیده شده را در نظر نگرفته‌ایم. مثلا فرض کنید که توییتی 100 بار دیده شده و 20 بار رویش کلیک شده. در این حالت نرخ مشارکت 20% است. حالا تصور کنید که توئیت شما 1000 بار دیده شده اما تعداد  کلیک‌هایش همان 20 کلیک باشد، نرخ مشارکت 2% می‌شود. پس همانطوری که می‌بینید تعداد بازدیدها مهم نیست. نسبت کلیک به بازدید مهم است.

7. Twitter Reach Percentage

این معیار نشان می‌دهد که چه تعدادی از دنبال‌کنندگان شما توییتی را دیده‌اند. اهمیت این عدد در آن است که شما می‌توانید متوجه شوید که در زمان مناسب توییت می‌کنید یا خیر.

پس توئیتر آنالیتیکس مزایای زیادی برای شما دارد. من در این قسمت 4 مورد از پرکاربردترین فواید توئیتر آنالیتیکس را به شما توضیح می‌دهم.

4 دلیل برای اینکه باید از توییتر آنالیتیکس استفاده کنید

از هر شبکۀ اجتماعی که استفاده کنید، آنالیتیکس آن اطلاعات مفیدی به شما می‌دهد. توئیتر هم از این قاعده استثنا نیست.

شناخت بهتر مخاطبان

شناخت صحیح مخاطب و داشتن درک مناسب از نیازها، تمایلات، سن، جنس، زبان، موقعیت جغرافیایی و اطلاعات دیگر از او نه تنها برای کاربران توییتر بلکه برای همه بازاریابان دیجیتال اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از این اطلاعات در پنل آنالیتیکس موجود بوده و اطلاعات دیگری را هم می‌توانید با پیدا کردن همان کاربران در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام بدست آورید.

تولید هوشمندانه‌تر محتوا

با وجود آنکه توییتر محدودیت تعداد کاراکترهای هر توییت را به 280 افزایش داده است، همچنان توصیه می‌‎شود توییت‌های خود را کوتاه اما جذاب بنویسید.  نکته دیگر هم این است که تمایل افراد به کلیک روی توییت‌هایی که عکس یا ویدیو دارند تا سه برابر بیشتر از توییت‌های متنی است.

اما جدا از این صحبت‌ها، Twitter Analytics همیشه می‌تواند به شما کمک کند بدانید که مخاطبانتان واقعا چه نوع محتوایی را دوست دارند. برای مثال فرض کنید که کار شما تولید و فروش لباس سگ و گربه است. اگر مطالب و عکس‌های مربوط به گربه‌ها بیشتر کلیک می‌خورند، شاید بهتر باشد که شما هم تمرکز اصلی خود را روی لباس گربه بگذارید!

پیدا کردن بهترین زمان برای توییت

هر توییت بعد از زمان انتشار نیمه عمری در حدود 24 دقیقه دارد (نیمه عمر در اینجا یعنی اینکه اگر قرار است توییت شما را 200 نفر ببینند، 100 نفر آن را در عرض 24 دقیقه اول دیده و 100 نفر دیگر آن را به تدریج در ساعات یا روزهای آینده خواهند دید). این میزان تقریبا نصف شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل فیسبوک یا اینستاگرام است. به همین خاطر است که توییت کردن در زمان صحیح، اهمیت بسیاری دارد.

در بعضی منابع ذکر شده که بهترین زمان برای توییت حدود ساعت 3 بعداز ظهر روزهای کاری است. توصیه شده که برای برقراری بهترین ارتباط با مخاطبان، حداقل روزی یک بار توییت کنید. اما طبعا این توصیه هم وحی منزل نیست و بهترین زمان توییت بستگی به نوع مخاطبان و جنس محتوای شما دارد.

 

توییتر آنالیتیکس می‌تواند به شما کمک کند که بدانید در چه زمان‌ها و چه روزهایی پست‌هایتان موفق‌تر بوده‌اند. بعد از مدتی کم کم می‌توانید بدانید که فالوئرهایتان در چه زمانی آنلاین هستند تا دقیقا در همان زمان‌ها توییت کنید.

بازاریابی موفق‌تر!

ابزار Twitter Analytics به شما می‌گوید که چه کاری جواب می‌دهد و چه کاری خیر. Top Tweet های شما به شما می‌گویند که کدام قسمت از کارتان درست بوده، و از طرف دیگر توییت‌های ضعیف‌تر می‌توانند به شما نشان دهند که کجای کار را اشتباه کرده‌اید. برای گرفتن بهترین نتایج، موقع توییت کردن همیشه تجربیات قبلی را در نظر داشته‌ باشید.