مراحل تولید محصولات اینترنتی برای شروع کسب و کار اینترنتی

۳ مرحله حیاتی و اساسی برای تولید و آماده سازی محصول آموزشی دیجیتال

۱- انتخاب بازار و حوزه سودآور

پیش از ایجاد یک محصول آموزشی دیجیتال ، شما نیاز دارید تا حوزه مورد نظر خود را انتخاب کنید. این مرحله با انتخاب بازار سود آور آغاز می شود.

حوزه مورد نظر خود ممکن است زیرمجموعه ای از یک دسته بندی و یا حوزه بزرگ تر باشد. بنابراین ، ابتدا دسته بندی را انتخاب کنید (دسته بندی سودآور) باشد.

حتما بخوانید  کسب و کارهای اینترنتی پولساز در ایران

نگرانی در این بخش اصلا جایز نیست و از تجربیاتی که از شاگردانم به دست آورده ام ، تقریبا هر حوزه ای را انتخاب کنید ، جای کار دارد و می توان با خلاقیت و نوآوری در ارائه مطالب و آموزش ها و همچنین نیازسازی اصولی بین مخاطبین ، به درآمد قابل توجه رسید.

از جمله سودآورترین دسته بندی ها  شامل موارد زیر هستند:

  • سلامت و آمادگی جسمانی
  • کاهش وزن
  • اقتصاد
  • الکترونیک

بعد از اینکه حوزه مورد علاقه خود را پیدا کردید ، باید تحقیقات خود را شروع کنید. باید به سوال های اساسی در مورد حوزه انتخابی پاسخ مناسبی دهید:

  • آیا سازگار با محیط دیجیتال و اینترنت است؟
  • آیا شخص یا اشخاص دیگری در این حوزه فعالیت و مشغول هستند؟
  • اندازه بازار چقدر است؟
  • آیا مردم برای یافتن اطلاعات در این باره جستجوی اینترنتی می کنند؟
  • آیا امکان تولید و آماده سازی چندین محصول آموزشی در این حوزه را دارم یا خیر؟

۲- بارش فکری در مورد محصول

کلید محصول موفق ، چه به صورت دیجیتال و چه به صورت فیزیکی ، این است که کاربردی و گره ای را برای کابر باز کند. برای تعیین مشکلات بالقوه ای که نیاز به حل شدن دارند ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

این تحقیق شامل ۳ سوال بسیار مهم است:

  • بزرگ ترین چالش و یا نیاز مشتریان بالقوه چیست؟
  • چه شرایطی باعث می شود که مردم درون اطلاعات شما به جستجو بپردازند؟
  • مردم چه انتظاراتی از محصول آموزشی خواهند داشت؟

پاسخ به این پرسش ها فرصت هایی که درون هر دسته بندی قرار دارند را مشخص می کند. این یک هدف مهم  است.

پس از این، اگر این محصول مشکلی را حل کند، محصولی خواهد بود که مشتریان خواهان آن هستند.

و یافتن پاسخ این ۳ سوال دشوار نیست.

در اینجا ۳ نکته تحقیقاتی برای کمک به انجام آن وجود دارد:

 ۱- نمونه های موفق

نمونه های موفق را بررسی کنید ، بیبینید کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند چقدر موفق هستند.

  • آنها قبلا تعیین کرده اند که مردم به دنبال چه چیزی هستند؟ و مشخص کرده اند که باید چه چالشی را حل کنند؟
  • آنها محصولاتی را آماده کرده اند که نزدیک به خواسته مردم است؟
  • آنها مشخصات بسیار مهم (قیمت ، مزایا ، پیشنهاد ویژه ) را آماده کرده اند؟

از کارهایی که دیگران انجام داده اند درس بگیرید ، آنها را مورد مطالعه قرار دهید ، اما هرگز کپی نکنید. آنچه که قبلا انجام شده است را در نظر بگیرید و با کمی تغییر و بهبود آن را منحصر به فرد کنید.

۲- از شبکه های اجتماعی و فروم ها استفاده کنید

فروم ها وسایل ارتباط مجازی هستند که بر یک مورد یا دسته بندی خاص متمرکز هستند. فروم ها مکانی خاص برای یافتن خواسته های مردم است. مردم در آنجا سوال می پرسند و در مورد مشکلاتشان صحبت می کنند ، و به دنبال راه حل آن هستند.این فروم ها را پیدا کنید و در آنها عضو شوید.

جای بهتری برای فهمیدن خواسته های مشتریان بالقوه وجود ندارد. فقط “نام دسته بندی مورد نظر” را به همراه کلمه “فروم” در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید و سپس بهترین مورد را از میان آنها انتخاب کنید.

هم چنین شبکه های اجتماعی نیز می تواند در این حوزه به شما کمک کند ، بسیاری از افراد خواسته ها و مشکلات شان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

۳- ارتباط با مشتریان بالقوه

ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق وسایل ارتباط جمعی ، فروم ها ، یا ایمیل و جویا شدن خواسته های آنها ،  مردم دوست دارند تا به دیگران در مورد خواسته هایشان صحبت کنند! آنها دوست دارند که در مورد مشکلات شان صحبت کنند. هنگامی که مردم شروع به صحبت می کنند ، به آنها گوش دهید. همیشه چیزی برای یادگرفتن از مشتری ها وجود دارد

حالا زمان آن رسیده که محصول واقعی ایجاد شود …

۳- تولید و آماده سازی محصول

۳ فرمت رایج برای تولید محصولات آموزشی دیجیتال وجود دارد:

  1. نوشتاری
  2. صوتی
  3. ویدیو

۱- محصولات نوشتاری

محصولات نوشتاری ساده ترین روش برای ایجاد یک محصول آموزشی دیجیتال است تولید آن ساده و کاملا با ارزش است و انتخابی بزرگ برای آنهایی که می توانند خوب بنویسند. همه آنچه که نیاز است ، یک رایانه به همراه برنامه مایکروسافت ورد است که بتوان فایل های PDF ایجاد کرد. همین و بس!  بهترین بخش آن این است که الزامی ندارد افرادی که خواهان ایجاد محصولات دیجیتال هستند ، نویسنده خوبی باشند. حقیقت دارد! روش دیگری برای ایجاد آنها وجود دارند مانند رونویسی یا برون سپاری.

چه محصولاتی می توان با این روش تولید کرد:

  • کتاب الکترونیکی
  • گزارش های کاری
  • دوره های نوشته شده
  • وبلاگ
  • خبرنامه

۲- محصولات صوتی

روش دوم که از محبوبیت بیشتری نسبت به روش نوشتاری برخوردار است ، ایجاد محصولات صوتی است. آماده سازی این مدل از محصولات هم آسان و راحت است و کافیست چند باری تست کنید تا بیبینید چقدر راحت می توانید دانسته های خود را در قالب صوت به گوش هزاران نفر برسانید و بر زندگی دیگران تاثیر مثبت بگذارید. مردم می توانند وقتی که مشغول انجام کار دیگری مانند رانندگی یا سرکار هستند، به این فایل های صوتی گوش دهند. همین موضوع این نوع محصولات را جذاب می کند.

برای ضبط صدا ابزارهای زیادی وجود دارند که یکی از بهترین های آن که اتفاقا رایگان نیز هست نرم افزار Audacity نام دارد. این نرم افزار شامل تمام آن چیزیست که یک نفر برای ایجاد فایل شنیداری با کیفیت نیاز دارد. البته به غیر از این نرم افزار نیاز به یک میکروفون با کیفیت نیز هست تا صدای مدرس را به کامپیوتر منتقل کند.

حتما بخوانید  چرا باید در دوره کسب و کار هوشمند شرکت کنیم؟

یک فایل صوتی  را می توان برای ایجاد موارد زیر تولید کرد:

  • دوره های صوتی
  • موسیقی
  • پادکست

۳- محصولات ویدیویی

و اما محبوب ترین فرمت آموزشی دنیا  ، محصولات آموزشی ویدیویی هستند. معمولا مدرسان حرفه ای برای محصولات کوتاه مدت خود از فرمت های نوشتاری و صوتی استفاده می کنند و برای محصولات طولانی و VIP خود از فرمت ویدیو استفاده می کنند.

معمولا از ۲ روش رایج برای تولید ویدیوهای آموزشی استفاده می شود:

۱- ضبط ویدیو از مدرس

بالطبع در این روش چون مدرس باید جلوی دوربین قرار بگیرد و در مورد موضوع صحبت کند ، این کار برای بسیاری از افراد تازه کار سخت و وحشتناک است. پیشنهاد می کنم حداقل برای تولید محصولا اولیه خودتان از روش دوم استفاده کنیم تا کمی از میزان استرس شما کم شود و سپس برای محصولات بعدی از این روش استفاده کنیم.

و اما چیزهای که برای آماده سازی این مدل محصولات نیاز خواهیم داشت (دوربین و یا استفاده از دوربین موبایل ، میکروفون متصل به دوربین یا موبایل و نور مناسب برای فیلم برداری است.

۲- ضبط ویدیو از اسکرین شات کامپیوتر یا موبایل

در این روش محتوای آموزشی از طریق صفحه کامپیوتر و یا موبایل انتقال داده می شود و با استفاده از نرم افزار ضبط کننده صفحه نمایش از جمله Camtasia یا Screenflow صفحه نمایش ضبط می شود.

روش های تولید محصولات آموزشی دیجیتال

۱- ایجاد محصولات آموزشی از تخصص و مهارت خودتان

ایده اصلی کسب و کار آموزشی اینترنتی بر اساس همین موضوع است ، اگر تخصص و مهارتی دارید ، آنها را تبدیل به محصولات آموزشی کنید ودر اختیار دیگران قرار دهید و اگر تخصص و مهارتی در هیچ حوزه ای ندارید ، حوزه مورد علاقه خود را پیدا کنید در آن به سطح استادی برسید و سپس به محصولات آموزشی خودتان را آماده کنید.

این روش از بسیاری جهات ارزشمند و فوق العاده است ، چرا که شما محصول تجربیات و دانشته های خود را آماده سازی کرده اید و مالک ۱۰۰٪ آن و از این مهم تر مالک ۱۰۰٪ سودآوری آن هستید و این یعنی همانند معدن طلا برای شما سودآوری خواهد داشت.

۲- از تخصص و مهارت دیگران استفاده کنید

بله درست فهمیدید شما می توانید علاوه بر اینکه خودتان محصولاتی را آماده می کنید و درآمد قابل توجه ای کسب می کنید ، دیگران را نیز در کسب و کارتان سهیم کنید و به اصطلاح ارزش آفرینی تان را چند برابر کنید.

از متخصصان و اساتیدی که در حوزه شما فعالیت می کنند دعوت کنید و از آنها بخواهید که محصولی را با همکاری شما آماده سازی کنند. مدلی کاری که می توانید با آنها توافق و کار کنید متفاوت است ، می تواند در فروش محصول شریک باشد و یا محصول و حق تالیف آن را از او خریداری کنید.

در هنگام قرارداد بستن به این موضوعات دقت کنید:

در اینجا تعدادی نکته برای نحوه کار کردن با نیروی متخصص وجود دارند:

  • استخدام شخصی که دارای صلاحیت باشد و بتواند کار را به خوبی اتمام کند مهم است.
  • پیش از قرارداد بودجه ای برای آن تخصیص دهید  و اطمینان حاصل کنید که این بودجه به طور منصفانه تقسیم شده باشد.
  • توضیحات پروژه را با جزئیات کامل بنویسید. نیروی متخصص نمی تواند در صورت نداشتن اطلاعات کافی از جزئیات ، پروپوزال را تصویب کند. این جزئیات شامل تعداد ساعت دوره ، مهلت انجام کار، و سایر اطلاعات مرتبط هستند.
  • با نیروی متخصص استخدام شده در تماس باشید.
  • یک طرح ایجاد کرده و نمونه های محصول مشابه را به عنوان مرجع معرفی کنید. این مساله درک بیشتری را از محصول مورد نظر بدست می دهد.
  • همیشه گزارش ها را سریع مرور کنید و واکنش نشان دهید (هیچ وقت تا لحظه آخر صبر نکنید)

۳- نفوذ در تخصص دیگران

این یک راه مخفی و به شکل باور نکردنی قدرتمند برای ایجاد محصول آموزشی  دیجیتال است!

بیرون از اینجا مجموعه کاملی از دسته بندی ها و تخصص ها وجود دارند. آنها از قبل تمام آنچه باید بدانند را از بر هستند. و البته از اشتراک گذاشتن اطلاعات شان خشنود می شوند. کلید اصلی استفاده از این دانش است.

متخصصان حوزه مربوط به خود را پیدا کنید و با آنها مصاحبه کنید. این همه کاری است که باید انجام دهید.

حتما بخوانید  7 گام ساده و تضمینی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

یک مجموعه از سوالات را تهیه کنید و در مصاحبه با او ارائه کنید. این کار ساده ای است. به سادگی مصاحبه را ضبط ویدیویی و یا صوتی کنید. برای مثال ، اگر محصول دوره آموزشی تناسب اندام باشد، یک مربی را پیدا کنید و با او مصاحبه کنید. البته در این روش نیز باید با او بر سر نحوه فروش محصول و حق تالیف  به توافق برسید.

ویژگی بارز محصولات آموزشی دیجیتال پرفروش

هنگام ایجاد یک محصول آموزشی دیجیتال ، به یاد داشتن چند نکته مهم در مورد محتوا اهمیت دارد. اولین نکته این است که محتوا باید دارای ارزش برای مخاطبان آن باشد. آنها نیاز به چیزی جدید دارند وگرنه محصول شما بدرد نمی خورد.

هم چنین محتوای شما باید دارای ساختار منسجمی باشد که شامل سیستم و تکنیکها برای درک آسان مردم و امکان اجرای واقعی آن باشد. این به مردم اطمینان خواهد داد که چیز زیادی بدست خواهند آورد. و البته امکان خرید مجدد از محصولات دیگر شما را توسط آنها محیا می کند.

سرانجام، محصول باید دارای پاداش و جایزه باشد. این پاداش و جایزه محصول را جذاب تر می کند. پاداش محصول را ارزشمند می کنند و مردم را شگفت زده می کنند. در حقیقت، برخی از مردم محصولی را فقط به دلیل جوایز آن خریداری می کنند. پس جوایز بهتر یعنی محصول بهتر!