در نخستین مطلبی که تحت عنوان راه یافتن به صفحه اول گوگل منتشر شد، بیشتر بر عبارت کلیدی تأکید کردیم و گفتیم که پیش از نوشتن متن، حتماً یک عبارت کلیدی مشخص را انتخاب کنید و متن را حول آن بنویسید.

هم‌چنین به روش‌هایی برای پیدا کردن بهترین عبارت کلیدی و شیوه‌ی انتخاب عنوان متن اشاره کردیم.

در بخش دوم بحث‌ راه‌یابی به صفحه اول گوگل، به سراغ استفاده از عکس در متن نوشته‌های و صفحه‌های وبسایت یا وبلاگ شما می‌رویم.

این‌که در نظر گرفتن عکس برای مطالب، می‌تواند به سئوی سایت شما کمک کند، واضح است. همه‌یموتورهای جستجو، عکس‌های داخل متن را دوست دارند و آن را یک نکته‌ی مثبت در نظر می‌گیرند.

حتی پلاگین‌های بهینه سازی سایتهای وردپرسی هم (مانند Yoast)، برای ارزیابی محتوای شما به عکس هایی که در متن به کار برده‌اید توجه می‌کنند.

بنابراین در این درس، بیشتر به نکته‌ها و ظرافت‌هایی که باید هنگام استفاده از عکس به آن‌ها توجه داشته باشیم می‌پردازیم.

اهمیت استفاده از عکس در محتوا

فرض ما این است که پذیرفته‌ایم عکس به درک بهتر مطلب کمک می‌کند.

اگر بگوییم استفاده از عکس به صد علت مفید است؛ نَوَد علتِ اول، همین یک نکته است که مطلب شما بهتر درک خواهد شد.

آن‌چه در ادامه به عنوان کارکردهای عکس در محتوا می‌خوانید، مواردِ نود و یک به بعد محسوب می‌شوند:

کمک به Skim کردن بهتر متن

بسیاری از خوانندگان، پیش از این‌که تصمیم بگیرند یک صفحه را بخوانند یا نه، یک بار به طور سریع آن را نگاه می‌کنند.

به این کار Skimming گفته می‌شود (نگاه سَرسَری).

وجود عکس می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطب را به سمت مطلب خود جذب کرده و او را به ادامه‌ی مطالعه‌ تشویق کنید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از جستجوگران روی دسکتاپ، نتایج جستجوی گوگل را در چند Tab‌ باز می‌کنند و پس از مرور سطحی، تعدادی را می‌بندند و بقیه را می‌خوانند.

عکس در این‌جا، می‌تواند یک مزیت محسوب شود.

افزایش متوسط زمان حضور در سایت

در نگاه اول به نظر می‌رسد که عکس، کمک می‌کند خوانندگان متن را سریع‌تر بخوانند و بروند.

اما بسیاری از آزمایش‌ها نشان می‌دهد که عکس، شانس خوانده شدن متن را نیز افزایش می‌دهد.

ضمن این‌که درصد کسانی که بلافاصله پس از بازکردن صفحه، آن را می‌بندند کاهش پیدا می‌کند (این خود باعث بهبود نرخ بانس می‌شود).

ما هم در متمم در تست‌های A/B متعدد به این نتیجه رسیده‌ایم که متن عکس‌دار در مقایسه با همان متن بدون عکس، نرخ بانس را کاهش داده و متوسط مدت زمان خواندن را افزایش می‌دهد.

استفاده از عکس می‌تواند در بهبود سئو سایت شما و حضور در صفحه اول گوگل کمک کند

حضور در بخش جستجوی تصاویر

به خاطر داشته باشید که بخشی از ترافیکی که به سایت شما هدایت می‌شوند، حاصل جستجوی تصاویر هستند.

البته این نوع بازدیدکنندگان، ممکن است جزو بهترین بازدیدکنندگان شما نباشند و حتی صرفاً یک عکس خوب برای مطلب خودشان جستجو کنند.

اما اولاً این توصیف درباره‌ی همه مصداق ندارد، ثانیاً در حد سیاهی‌لشکر، می‌توانند شاخص‌های بیرونی سایت شما (مثل الکسا) را بهبود دهند.

ضمن این‌که اطمینان گوگل و سایر موتورهای جستجو هم به متن شما افزایش پیدا می‌کند.

اگر کسی در جستجوی کلمه‌ی تفکر سیستمی عکسی از سایت شما را ببیند و روی آن کلیک کند، این شانس وجود دارد که گوگل، متن شما را هم به تفکر سیستمی کَمی مرتبط‌تر ارزیابی کند.

چند نکته برای استفاده از عکس با هدف بهبود سئو

اجازه بدهید در این‌جا چند مورد ابتدایی را با هم مرور کنیم.

اسم فایل

سعی کنید از کلمه‌‌های مرتبط با متن (یا با کلمه‌ی کلیدی اصلی) در نام فایل استفاده کنید.

گوگل در تحلیل معناشناختی صفحه، همواره به ترجمه‌ی کلمه‌ها توجه دارد. به همین علت، این استراتژی حتی برای ما که متن‌هایمان فارسی و نام فایل عکس‌هایمان معمولاً انگلیسی است کاملاً مفید است.

مثلاً اگر مطلبی درباره‌ی استراتژی محتوا نوشته‌اید، سعی کنید اصطلاح content-strategy در نام فایل باشد. اگر حوصله داشته باشید از اسم طولانی‌تر هم استفاده کنید، ضرر نخواهید کرد (اگر چه شاید سود خاصی هم نکنید).

ما هم مثلاً در نام فایل عکس‌های همین مطلب، از کلمه‌هایی مثل seo و improve استفاده کرده‌ایم.

متن جایگزین

در کد HTML، یک برچسب به نام alt وجود دارد که برای هر عکس می‌توانید آن را تعریف کنید. اگر هم از وردپرس یا سایر پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید، گزینه‌ای با عنوان متن جایگزین یا عنوان‌های مشابه، در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید در آن متنی مرتبط با عکس بنویسید.

alt در گذشته‌های دور به وجود آمد که سرعت اینترنت کم بود و هنوز بسیاری از مانیتورها هم از توانایی نشان دادن عکس برخوردار نبودند.

وقتی مانیتور نمی‌توانست عکس را نمایش دهد و شما جزو آن گروه خوش‌بختی نبودید که مانیتور رنگی و سیستم عامل گرافیکی دارند، مرورگر به جای عکس، برای شما متن را نمایش می‌داد و می‌گفت که: چنین عکسی قرار بوده این‌جا باشد و الان نیست.

یا اگر سرعت اینترنت کُند بود، به جای عکس، متن نشان داده می‌شد تا شما سرگرم خواندن آن شوید تا عکس برسد.

امروز کمتر پیش می‌آید که شما alt text را ببینید و اصلاً متوجه شوید که چنین چیزی وجود دارد.

اما موتورهای جستجو، این متن‌ها را خیلی دوست دارند و با وجودی که خودشان هم، تا حدی می‌توانند تصاویر را تشخیص دهند، هنوز سهم مهمی از فرایند تشخیص محتوای عکس را به بررسی همین توضیحات شما، اختصاص می‌دهند.

بنابراین، عادت کنید که توضیحات درست و مرتبط بنویسید و از عبارت کلیدی مد نظرتان هم استفاده کنید.

 

تذکر: لطفاً دقت داشته باشید که در این کار افراط نکنید.

افراط یعنی این‌که مثلاً مطلبی درباره‌ی تاریخ ایران نوشته‌اید و این کلمه برایتان مهم است، ده عکس در متن بگذارید و alt همه‌ی آن‌ها را هم تاریخ ایران تعریف کنید.

گوگل می‌فهمد که شما در حال التماس برای به دست آوردن این کلمه‌ی کلیدی هستید و احتمال دارد شما را تنبیه (Penalize) کند.

از عبارت‌های مختلف استفاده کنید. مثلاً:

  • تاریخ ایران در قرن پنجم
  • تصویری منعکس کننده‌ی تاریخ ایران در یک دهه قبل
  • تاریخ ایران به روایت تصویر

پیشنهاد می‌کنیم در همین‌جا هم alt را جوری بنویسید که خودتان واقعاً فکر می‌کنید معقول و منطقی و آبرومند است.

 

حجم عکس

دقت کنید که عکس‌ها حجم بالایی نداشته باشند و زمان Load شدن صفحه‌ی شما افزایش پیدا نکند.

خصوصاً این‌که وقتی خوانندگان از موبایل به صفحه‌ی شما دسترسی پیدا می‌کنند و تصادفاً پوشش اینترنت آن‌ها خوب نیست، نهایتاً شما هستید که این هزینه را در قالب Load Time بالا پرداخت می‌کنید و رتبه‌ی سئوی خود را از دست می‌دهید.

چند پیشنهاد:

  • اگر تعداد و تنوع رنگ در عکس‌های شما کم است، از فرمت gif استفاده کنید تا سایز فایل‌تان کوچک‌تر شود.
  • اگر از فتوشاپ برای درست کردن و ویرایش‌کردن عکس‌ها استفاده می‌کنید، از گزینه‌ی save for web استفاده کنید (در آخرین نسخه‌ها، در زیرمنوی export از مجموعه‌ی file قرار گرفته است).
  • ممکن است برایتان مهم باشد که عکس را با رزولوشن بالا ذخیره کنید. مثلاً ممکن است یکاینفوگرافی داشته باشید که بخواهید حتماً با عرض ۴۰۰۰ پیکسل دیده شود و این احتمالاً به معنای یک عکس چند مگابایتی است. بهترین کار این است که عکس را در دو رزولوشن (مثلاً یک نسخه ۱۰۰۰ پیکسلی و یک نسخه‌ی ۴۰۰۰ پیکسلی) ذخیره کنید و روی صفحه‌تان عکس کوچک‌تر را نمایش دهید. می‌توانید عکس کوچک را به عکس بزرگ لینک کنید و از کاربران بخواهید برای مشاهده‌ی عکس با کیفیت بالا روی آن کلیک کنند (هنگام قرار دادن عکس می‌توانید بگویید که عکس به کجا لینک شود).
کپی‌رایت عکس‌ها

استفاده از عکس‌هایی که Royalty-free هستند، می‌تواند شانس شما را برای دیده شدن عکس افزایش داده و احتمال ریپورت شدن عکس یا گرفتن امتیاز منفی از گوگل را کاهش دهد.

هنگام جستجوی عکس در گوگل، پس از نمایش داده شدن نتایج جستجو، می‌توانید در قسمت Tools به Usage rights دسترسی پیدا کنید.

کار بهتر هم این است که مجموعه‌ای از سایت‌ها را که عکس free royalty دارند انتخاب کنید و بیشتر به آن‌ها مراجعه کنید.

اگر در گوگل عبارت free royalty photos را تایپ کنید، تعداد بسیار زیادی از این سایت‌ها را خواهید داد.

 

 

به سایز عکس‌ها توجه کنید

اگر به صورت دائمی و حرفه‌ای سایت یا وبلاگ خود را به‌روز می‌کنید، بهترین حالت این است که یک سایز استاندارد برای تمام عکس‌ها داشته باشید (ما در متمم، جز در موارد خاص، همواره از عرض ۶۱۲ پیکسل استفاده می‌کنیم که جایی در میانه‌ی سرعت و کیفیت است).

اما به فرض که سایز استاندارد تعریف نکرده‌اید یا این‌که در صفحه‌های مختلف سایت خود، به عکس‌های متفاوتی از نظر سایز نیاز دارید، به این نکته توجه کنید:

عکس‌های عمومی که با سرچ در وب به دست می‌آوریم و استفاده می‌کنیم، پیش از ما توسط ده‌ها و صدها نفر استفاده شده‌اند.

بنابراین شانس بسیار پایینی برای پیدا شدن در گوگل دارند.

اگر عادت کنید کمی سایز عکس را عوض کنید، گوگل آن را به عنوان یک سایز متمایز می‌بیند و چون تمایل دارد سایزهای مختلف را به کاربران پیشنهاد دهد، احتمال دیده شدن عکس شما افزایش خواهد یافت.