طی سال‌های اخیر، موتورهای جستجو مدیریت سهم قابل توجهی از ترافیک وب در سطح جهان را در اختیار گرفته‌اند.

هر کس سایت یا وبلاگی داشته باشد، بی‌تردید باید به این نکته هم فکر کند که چگونه می‌تواند موتورهای جستجو را متقاعد کند که مطالب او را به کسانی که در وب جستجو می‌کنند، پیشنهاد دهند.

تعبیر متقاعدسازی در مورد موتورهای جستجو، تعبیر دقیقی است.

چون برخلاف سال‌های دور (پنج یا ده سال قبل)، هر چه جلوتر می‌رویم قواعد ارزیابی و تصمیم گیری موتورهای جستجو پیچیده‌تر می‌شود و عملاً متقاعد کردن آنها، خود دانشی گسترده و مهارتی پیچیده است که در طول زمان، به سرعت تغییر می‌کند.

سایت‌ها و وبلاگ‌های بسیاری در سطح جهان، به بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا همانسئو سایت (SEO) پرداخته‌اند.

ما در اینجا، برخی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین وبلاگ‌ها و سایت‌های آموزش سئو را برای شما فهرست می‌کنیم.

اگر صرفاً علاقمند به یادگیری کلیات سئو باشید، کافی است موارد زیر را به عنوان بخشی از فهرست منابع متمم در بحث سئو در نظر بگیرید.

اما اگر می‌خواهید متخصص سئو سایت باشید و فعالیت بهینه سازی برای موتورهای جستجو را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، پیشنهاد ما این است که یک نرم افزار خبرخوان اندروید یا خبرخوان iOS روی گوشی موبایل خود یا لپ تاپ خود نصب کنید و مراقب باشید که نوشته های این وبلاگ‌ها را که اغلب به آموزش SEO مربوط هستند از دست ندهید.

وبلاگ Moz

 

سایت Moz کار خود را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و در ابتدا به ارائه‌ی خدمات مشاوره در حوزه SEO پرداخت.

 به تدریج اپلیکیشن‌ها و خدمات آنلاین متعددی هم عرضه کرد و منبع درآمد اصلی آن، از مشاوره‌های فیزیکی به فروش خدمات آنلاین تغییر کرد.

کارشناس اصلی Moz، آقای رند فیشکین (Rand Fishkin) است که بررسی حرف‌ها و مصاحبه‌ها و نوشته‌هایش همیشه می‌تواند آموزنده باشد.

وبلاگ Moz هم اگر با هدف جا افتادن بیشتر برند Moz و فروش خدمات، ایجاد شده است، امااستراتژی محتوای قدرتمندی برای آن در نظر گرفته شده و با پیگیری آن، بدون اینکه تحت فشار خرید خدمات قرار بگیرید، می‌توانید نکات بسیار زیادی را در زمینه سئو و بهینه سازی بیاموزید.

 

وبلاگ Search Engine Journal

 

کسانی که در زمینه SEO فعالیت می‌کنند، معمولاً از این سایت و وبلاگ آن به صورت مخفف (SEJ) نام می‌برند.

SEJ یک سال از Moz پیرتر است و در سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را شروع کرده است.

اگر به نوشته‌ها و مقالات SEJ سر زدید، حتماً پادکست های آموزش سئو را هم در‌ آن دنبال کنید.

این پادکست‌ها، با زبانی ساده و روان، مطالب روز را بیان می‌کنند و آموزش می‌دهند.

  پادکست های آموزش SEO

شاید بد نباشد بدانید که گوش دادن به پادکست‌های SEJ برای همکاران فنی ما در متمم، اجباری است؛ چون آن را به اندازه یک دوره آموزش سئو ارزشمند و اثربخش می‌دانیم.

 

وبلاگ Search Engine Land

 

آموزش سئو و بهینه سازی سایت در Search Engine Land

SEL هم از نظر ساختاری، شباهت‌های زیادی با SEJ دارد.

اما یکی از ویژگی‌های جذاب آن – که SEL را از سایر سایت‌های مشابه متمایز می‌کند – این باشد که بهینه سازی برای موتورهای جستجو در آن صرفاً به وب محدود نیست.

در بسیاری از مقالات و نوشته‌های SEL، به حضور در شبکه های اجتماعی هم توجه شده و نکات SEO مرتبط با شبکه های اجتماعی هم در آن مطرح شده است.

مثلاً در مقاله‌ای تحت عنوان Reputation Repair in Twitter به این نکته پرداخته شده که چگونه شهرتی که به واسطه حضور در توییتر در موتورهای جستجو برای ما به وجود می‌آید را مدیریت کنیم (و آن را به شکلی هوشمندانه توسعه دهیم).

 

وبلاگ SEO Theory

 

این وبلاگ، توسط فردی به نام مایکل مارتینز نوشته می‌شود.

مطالب او بسیار جذاب و کاربردی است.

مدل درآمدی او هم جالب است و شاید برای شما الهام بخش باشد.

بخشی از درآمد او، ارائه‌ی خدمات مشاوره سئو است. اما بخش دیگر، ارسال خبرنامه هفتگی در ازاء دریافت مبلغ ماهیانه ۳۵ دلار است.

کسانی که احساس می‌کنند مطالب او مفید است، پول می‌دهند تا از او ایمیل هفتگی بگیرند و در آن ایمیل‌ها، مقالات کامل‌تر و دقیق‌تر و کاربردی‌تر بخوانند.

اما به هر حال، اگر هرگز مشتری خبرنامه او نشوید، همچنان نوشته‌های وبلاگش می‌تواند معلم بسیار خوبی برای شما باشد.

 

وبلاگ SEO

 

کسانی که از عاشقان سینه چاک سئو و فضای وب هستند، احتمالاً به صاحب این سایت که دامین seo.com را در اختیار دارد حسادت می‌کنند.

به هر حال، تفاوت وبلاگی که در این سایت وجود دارد با سایر وبلاگ‌ها این است که در آن پست‌های خیلی مستقیم از جنس دستورالعمل نمی‌بینید (نوشته‌های بقیه وبلاگ‌ها، عموماً از جنس How-to هستند).

بنابراین اگر بر سئو مسلط هستید و صرفاً می‌خواهید مقالاتی تحلیلی در مورد روندهای حاکم بر سئو یا تغییرات جدید در الگوریتم‌ها بخوانید، یا اینکه صرفاً خوراکی برای مطالعه در زمینه بهینه سازی برای موتورهای جستجو داشته باشید، وبلاگ این سایت احتمالاً می‌تواند رضایت شما را تامین کند.

توضیح تکمیلی: وبلاگ SEO Book هم از لحاظ جنس محتوا و مقاله‌های تحلیلی، تا حد زیادی از همین جنس است. اگر وبلاگ SEO نظر شما را جلب کرد، سری هم به SEO Book بزنید.

وبلاگ سایت مجستیک هم مطالب خوبی میذاره. https://blog.majestic.com مجستیک سایت بررسی بک لینکهاست و متریک های نسبتا کاربردی شبیه به page و domain authority وبسایت moz داره. قسمت بسیار مهم و کلیدی سئو، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. اگر فقط در این زمینه بخوام چنتا ابزار معرفی کنم شاید بهتریناش اینا باشن؛ google adword google trend google webmaster google analytics mangool یکی از بهترین گزینه‌ها هم عبارات پیشنهاد شده‌ی صفحات نتایج گوگل که در واقع یک روش بازگشتی (recursive) بوده و با استفاده از این روش می‌توان تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی مرتبط باهم را استخراج کرد. اگر بخواهیم علم الرجال را اینجا رعایت کنیم شاید بتوان گفت: Brian Dean و Neil Patel و Rand Fishkin را بتوان در صدر جدول قرار داد. Rand Fishkin دارای سایت های Moz و Inbound است. Neil Patel دارای سایت های NeilPatel و quicksprout و crazyegg می باشد. Brian Dean هم دارای سایت بسیار کاربردی Backlinko می باشد.