همه ما هر روز در معرض محتواهای مختلف قرار می‌گیریم. کتابها، روزنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، همه به صورت دائمی ما را در معرض محتواهای تازه قرار می‌دهند. اما با گسترش شبکه های اجتماعی، ما عملاً توسط انواع محتوا، بمباران می‌شویم.

پیامهای تلگرام و واتس آپ، عکس‌هایاینستاگرام، پست‌های فیس بوک و جملات توییتر، همه و همه، ما را در زیر توده گسترده‌ای از محتوا مدفون می‌کنند. اما در این میان، محتواهایی هم وجود دارند که برای ما مثبت و ارزشمند هستند.

استراتژی محتوا

اما همچنان این سوال باقی است که محتوای برانگیزاننده و ارزشمند چیست؟ انسانها معمولاً چه محتواهایی را دوست دارند؟

اسکات آتمن که نویسنده کتاب پرفروش Content Marketing Hacks نیز هست، فهرست جالبی دارد که در آن، محتواهای مورد علاقه مردم را بر اساس رغبتی که به انتشار مجدد و نقل کردن آنها در شبکه های اجتماعی دارند، معرفی می‌کند.

احتمالاً این فهرست، چیز چندان جدیدی برای شما نخواهد داشت. اما در زمانی که قصد دارید که تصویر یا اینفوگرافی یا متن یا هر نوع محتوای دیگری را تولید و عرضه کنید، مرور مجدد این فهرست ممکن است جرقه‌هایی را در ذهن شما ایجاد کند:

 

کوتاه بودن زندگی

انسانها از محتواهایی که به آنها یادآوری می‌کند که زندگی کوتاه است، استقبال می‌کنند. این جنس محتوا به ما کمک می‌کند که در لحظه فکر کنیم و در لحظه زندگی کنیم. همه ما می‌دانیم که زندگی در لحظه و تجربه عمیق لحظات کوتاه زندگی، یک مهارت ارزشمند است. اما گاهی به تلنگری نیاز داریم که شجاعت این تجربه را پیدا کنیم.

استراتژی محتوا

امکان محقق شدن رویاها

استراتژی محتوا

 دلیل اینکه سایت‌های مثبت اندیشی یا صفحات مثبت اندیشی در شبکه‌های اجتماعی، عموماً پرطرفدار هستند همین است. وقتی با خودمان حرف می‌زنیم و می‌خواهیم خودمان را متقاعد کنیم که رویاهای ما می‌توانند روزی محقق شوند، ممکن است احساس کنیم که در حال فریب دادن خودمان هستیم. اما دریافت این محتوا از بیرون، این امنیت ذهنی را به ما می‌دهد که واقعاً می‌توانیم برای تحقق رویاهای خود تلاش کنیم و این شانس وجود دارد که به آنها دست پیدا کنیم.

 

باور به چیزهایی بزرگتر و ارزشمندتر از خودمان

باور داشتن به چیزی که از خود ما بزرگتر و ارزشمندتر است، می‌تواند تکیه‌گاهی برای ایستادن ما و انگیزه‌ای برای حرکت کردن ما باشد. خداوند، دین، بهبود کیفیت زندگی انسانها در جهان، کمک به حفظ کره زمین برای نسل‌های بعد، تلاش برای استقرار صلح و عدالت، همه و همه چیزهایی هستند که ارزش آنها بسیار فراتر از وجود ماست. زمانی که یک محتوا، این مسئله را به ما یادآوری می‌کند، احساس امنیت و آرامشی به ما می‌دهد که نه تنها از آن لذت می‌بریم، بلکه علاقمند می‌شویم آن حس را به دیگرانی هم که دوستشان داریم، منتقل کنیم.

 

یادآوری نکات ساده و مهم فراموش شده

چیزهای ساده اما مهم زیادی در زندگی ما وجود دارند که در تراکم فعالیت‌ها و شلوغی‌های روزمره، به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

به مهربانی‌های کوچک زندگی فکر کنید. یا به عادتهایی کوچک برای زندگی بهتر را مرور کنید.

چرا این بحث‌ها برای ما مهم است؟ ما همیشه می‌دانیم که نکات ساده و مهمی هستند که آنها را فراموش کرده‌ایم. همه جا به دنبال آنها می‌گردیم. شاید هم نکات ساده و مهمی باشد که به آن توجه داریم و همیشه دوست داریم که دوستانمان هم به آنها توجه کنند. مهربانی کردن، فداکاری کردن، توجه به کسانی که از ما ضعیف‌تر هستند، تفکیک زباله‌ها و مثال‌هایی از این دست، همه نکات ساده و مهمی هستند که به سرعت فراموش می‌شوند و ما از یادآوری کردن آنها برای خودمان و دیگران لذت می‌بریم.

 

چیزی که ما را می‌خنداند

یکی از جذاب‌ترین انواع محتوا برای ما، چیزی است که ما را بخنداند یا لااقل لبخند بر لبانمان بیاورد. همه ما می‌دانیم که خندیدن و شاد بودن، یک نیاز مهم و طبیعی است. اما به ندرت این فرصت یا انگیزه را پیدا می‌کنیم که برای لحظاتی هر چند کوتاه، لبخند بزنیم.

استراتژی محتوا

محتوایی که ما را شگفت زده کند

اگر دهه سوم زندگی خود را گذرانده باشید، احتمالاً برنامه دیدنی‌ها را با اجرای جلال مقامی را به خاطر می‌آورید. آن برنامه – برای فرهنگ و فضای آن زمان – مجموعه‌‌ای از محتواهای شگفت انگیز بود. از خانه کوچکی در هند یا مار بزرگی در آمازون. به همین دلیل معمولاً خانواده‌ها را در زیر بمب و موشک و با همه سختی‌های زمان جنگ، یکشنبه شب‌ها با هیجان به دیدن آن برنامه می‌نشستند.

شاید هنوز هم برای ببینندگان آن برنامه، شنیدن صدای موسیقی متن آن که کاری از جوئل فاجرمن بود، یادآور حس شگفتی و تعجب باشد:

 


 

 

امروز هم شکلهای مدرن‌تر همان محتوا وجود دارد. کافی است سری به اکانت ۸Factapp در اینستاگرام بزنید. نزدیک به پنج میلیون نفر این اکانت را دنبال می‌کنند و مطلبی مثل مطلب زیر در آن نزدیک ۱۵۰ هزار بار لایک می‌خورد:

محتوای شگفت انگیز

اینکه دو فرد روسی، نارنجکی را در دست گرفته و با آن عکس سلفی گرفته‌اند و منفجر شده‌اند و الان موبایل هم با عکس سلفی آن موجود است!

البته برای اینکه یک محتوا شگفت انگیز باشد، لازم نیست که حتماً چند نفر منفجر شوند. حتی تعداد ۱۱ میلیارد نورون در مغز انسان هم برای بسیاری از ما یک محتوای شگفت انگیز محسوب می‌شود.

محتوای نوستالژیک

مثال موسیقی برنامه دیدنیها، یک نمونه از محتوای نوستالژیک محسوب می‌شود. تصاویر قدیمی شهرمان، تصویر بازی‌های کودکی و هر چیزی که ما را به گذشته ببرد، می‌تواند محتوایی جذاب برای مخاطب باشد.

 

 

دقت داشته باشید که محتوای نوستالژیک با محتوای کهن تفاوت دارد. محتوای نوستالژیک، در مورد چیزی است که مخاطب آن را قبلاً تجربه کرده است. اما محتوای کهن، صرفاً به گذشته باز می‌گردد.

تصویر میدان توپخانه تهران در سال ۱۳۴۰ برای کسی که در آن زمان در تهران بوده و الان ۹۰ سال دارد یک محتوای نوستالژیک است، اما برای کسی که اکنون سی سال دارد، صرفاً یک محتوای کهن محسوب می‌شود.